Czy odzyskiwanie po awarii w chmurze może zastąpić tradycyjne zapasowe centra danych?

By Weronika Skotnicka

Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, że działalność biznesowa jego firmy trudno utrzymać bez dostępnych usług informatycznych. Niemniej jednak tylko kilka firm w krajach niemieckojęzycznych posiada system zarządzania kryzysowego, który jest odpowiedni do wymagań ich procesów biznesowych. Kopie zapasowe danych są zwykle wykonywane, ale rzadko testuje się ich pełną odzyskiwalność.

Plany odzyskiwania po awarii są rzadko dokumentowane i często istnieją tylko w umysłach administratorów. Jeśli jednak dojdzie do uszkodzenia systemów IT, spowodowanego przez ludzi, technologię lub zdarzenia środowiskowe, szybko pojawia się panika. Usługi IT często można wtedy przywrócić dopiero po dłuższym czasie, a w najgorszym przypadku przy dużej utracie danych.

Jaki jest powód tej rozbieżności? Działy IT często mają niewystarczające budżety i niewystarczające zasoby, aby odpowiednio zarządzać ciągłością działania. Efektywne zarządzanie awaryjne w oparciu o tradycyjne zapasowe centra danych jest nie tylko drogie, ale również bardzo czasochłonne. Ponieważ żadna bezpośrednio mierzalna wartość dodana nie jest generowana w łańcuchu wartości poprzez wykorzystanie zarządzania ciągłością działania, kierownictwo ma niewielką świadomość problemów w tym zakresie. Niezbędne środki są często odkładane na bok.

Aby postawić tradycyjne centrum danych z odzyskiwaniem danych po awarii, konieczne jest nie tylko posiadanie odpowiednich pomieszczeń z podniesioną podłogą, klimatyzacją, systemem przeciwpożarowym, UPS (zasilanie awaryjne), ochroną dostępu itp. Cały sprzęt musi zostać zamówiony po raz drugi, centrum danych jest skonfigurowane i obsługiwane z regularnymi testami odzyskiwania po awarii 24 x 7 x 365.

Oparte na chmurze odzyskiwanie po awarii jako usługa może zatem stanowić opłacalną, rozsądną alternatywę lub przynajmniej uzupełnienie poprzedniej strategii odzyskiwania po awarii dla wielu firm. Popularność DR-as-a-Services znacznie wzrosła, szczególnie w ostatnich latach. Przyczyniły się do tego innowacje w wirtualizacji infrastruktur, wysokie współczynniki konsolidacji i coraz wyższe przepustowości połączeń sieciowych, a także technologie i protokoły minimalizujące opóźnienia.

Jednak postępy w automatyzacji świadczenia usług IT sprawiają, że usługi w chmurze stają się coraz bardziej atrakcyjne. Oferowane zazwyczaj modele płatności „Pay-as-you-Go” również doskonale wpisują się w potrzeby stale zmieniającego się rynku, a tym samym również w zmieniające się wymagania dotyczące usług IT. Koszty są ponoszone tylko za usługi IT, które są faktycznie wykorzystywane. Następujące kategorie są wspólne dla centrów danych kopii zapasowych lub DR:

> Oferty odzyskiwania po awarii jako usługi (DRaaS) w większości należą do kategorii „gorących witryn”. Systemy IT są replikowane w centrum danych w chmurze DR przy użyciu różnych technologii replikacji. Jednak dostawcy DRaaS oferują tutaj również szeroką gamę opcji, z których niektóre różnią się znacznie pod względem RPO (cel punktu odzyskiwania) i RTO.

Ponadto istnieje już kilka ofert, w których całe systemy pamięci masowej można replikować w centrach danych w chmurze przy użyciu autorskich technologii dublowania (SAN-2-SAN). Dzięki replikacji serwerów wirtualnych oraz SAN-2-SAN możliwe są bardzo niskie RPO i RTO rzędu kilku minut.

Kompleksowe plany odzyskiwania po awarii można wdrożyć poprzez dodatkową automatyzację, taką jak jest to możliwe dzięki Site Recovery Manager (SRM) oferowanym przez VMware. SRM nie tylko umożliwia automatyczne przełączanie awaryjne w przypadku awarii, ale także umożliwia przeprowadzanie regularnych testów odzyskiwania po awarii bez przerw. Korzystając z planów odzyskiwania, można również wiarygodnie odwzorować i przetestować złożone procedury ponownego uruchamiania.

Produkty takie jak VMware Cloud Director zapewniają również samoobsługową platformę do prostego korzystania z DRaaS. W razie potrzeby zespoły IT mogą samodzielnie zarządzać swoim centrum danych DR. Ma to następujące zalety dla użytkowników DRaaS:

Nawet jeśli korzystanie z usług w chmurze wydaje się bardzo łatwe, należy wziąć pod uwagę kilka aspektów, aby skutecznie wdrażać projekty DRaaS.

Wniosek

Disaster Recovery as a Service lub DRaaS to już więcej niż poważna alternatywa dla tradycyjnych zapasowych centrów danych. Firmy mogą jeszcze lepiej skoncentrować się na swoich procesach biznesowych i nie muszą już w takim samym stopniu zajmować się odzyskiwaniem po awarii. Nawet dla małych i średnich firm, które do tej pory nie były w stanie sobie pozwolić na zapasowe centrum danych i dlatego ledwo zajmowały się odzyskiwaniem danych po awarii, DRaaS może być właściwym rozwiązaniem do łatwego i niedrogiego wdrożenia znaczącego zarządzania awaryjnego dla podstawowych usług IT .

Tomasz Reichenberger...