Dropbox rozpoczyna wspólny projekt Harmony i sprowadza byłego ministra spraw zagranicznych

By Weronika Skotnicka

Usługa przechowywania Dropbox przedstawiła szereg ogłoszeń. Wydał aplikację do zdjęć o nazwie Carousel na Androida i iOS, udostępnił swoją skrzynkę pocztową na Androida i wprowadził usługę współpracy o nazwie Project Harmony dla klientów biznesowych. Poinformował również, że była sekretarz stanu USA Condoleeza Rice jest najnowszym członkiem jego zarządu.

Project Harmony zawiera narzędzia do edycji i współpracy dla innego oprogramowania. Microsoft Office to początek. Użytkownicy mogą użyć typowych zielonych znaczników wyboru Dropbox w PowerPoint lub Word, aby sprawdzić, czy ich dokumenty zostały prawidłowo zsynchronizowane z chmurą i czy ktoś inny aktualnie edytuje te pliki. Jedno kliknięcie otwiera pliki lub rozpoczyna rozmowę z innymi redaktorami.

Nie ma jeszcze daty dostępności Project Harmony, a Dropbox for Business wyszedł z fazy testowej. Cena pozostaje na poziomie 15 USD za użytkownika miesięcznie, przy czym minimum pięciu użytkowników na firmę musi być zarejestrowanych. Nie ma limitu pamięci.

Z kolei aplikacja Carousel na Androida i iOS jest skierowana do użytkowników domowych. Reklamuje prezentację setek zdjęć w jednym widoku w tym samym czasie. Kolejną centralną funkcją jest „udostępnianie”, czyli przekazywanie do kontaktów z wpisem e-mail lub telefonem. „Zaprojektowaliśmy go tak, aby przypominał czat… lub wysyłanie wiadomości tekstowych” – powiedział podczas prezentacji menedżer Gentry Underwood, który dołączył do Dropbox w zeszłym roku, kiedy przejął swój program Mailbox.

Carousel nie zapisuje żadnych zdjęć lokalnie na urządzeniu, ale w zasadzie tylko w chmurze - w przeciwieństwie do np. Flickr Yahoo czy aplikacji Google+, które się synchronizują. Jak zwykle w przypadku Dropbox, w Carousel dostępne są 2 GB pamięci. Dodatkowe 100 GB kosztuje 9,99 USD miesięcznie.

Aplikacja Mailbox na iOS miała milion pobrań w ciągu jednego miesiąca w zeszłym roku. Jest teraz dostępny również na Androida – a planowana jest wersja na Mac OS. Ma dostęp do kont Gmail i iCloud, ale do synchronizacji używa Dropbox. Jedną ze szczególnych cech jest automatyczna personalizacja poprzez rozpoznawanie wzorców zachowań. Na przykład, według Dropbox, Mailbox uczy się, kiedy wiadomości znajomych są otwierane dopiero po pracy lub faktury są zawsze przenoszone do określonego folderu.

Liczba użytkowników Dropbox wynosi teraz 275 milionów, co powinno podsycić pogłoski o IPO, takim jak konkurent Box, który liczy na 250 milionów dolarów w tym miesiącu. Dropbox otrzymał jednak tylko 350 milionów dolarów w ramach rundy finansowania C, co sugeruje zakładaną wartość firmy na poziomie 10 miliardów dolarów. Ponadto otrzymał pożyczkę w wysokości 500 milionów dolarów od JP Morgan.

Aby kontynuować swój rozwój, Dropbox musi zająć bardziej globalną pozycję – a nowy członek zarządu powinien mu pomóc: była sekretarz stanu USA Condoleezza Rice, która następnie mianowała prezydenta George'a W. Busha. Dyrektor generalny Dropbox, Drew Houston, skomentowała: „Szukaliśmy kogoś do naszego zarządu, który pomógłby nam rozszerzyć nasz globalny zasięg”. Rice kierowała Uniwersytetem Stanforda przed rozpoczęciem kariery politycznej, a obecnie jest członkiem rady dyrektorów Hewlett-Packard.

Dropbox niedawno mianował Sujay Jaswa dyrektorem finansowym i powołał byłego dyrektora generalnego Motorola Mobility Dennisa Woodside'a na stanowisko dyrektora operacyjnego. Od ogłoszenia w styczniu przejęcia Motoroli przez Lenovo mówiono, że Woodside opuści firmę.

[z materiałem od Nicka Statta, Donny Tam i Dary Kerr, News.com]

Wskazówka: czy jesteś ekspertem od przetwarzania w chmurze? Sprawdź swoją wiedzę - z quizem na silicon.de.