Ogromne wady bezpieczeństwa w połączonych samochodach

By Weronika Skotnicka

Stowarzyszenie ekologiczne ostrzega przed czasami poważnymi brakami bezpieczeństwa w samochodach połączonych w sieć i domaga się, aby stosowane rozwiązania bezpieczeństwa nadążały za postępem technicznym.

Sieć w samochodzie: Stowarzyszenie ekologiczne upubliczniło się z niezwykłą krytyką. Wzywa przemysł motoryzacyjny do zapewnienia większej ochrony danych, zrównoważonych koncepcji bezpieczeństwa i stosowania jednolitych standardów bezpieczeństwa.

Prognoza Gartnera: do 2020 r. powinno być 250 milionów samochodów podłączonych do Internetu, przewiduje firma badawcza rynku. (Źródło: Shutterstock / SP-Photo) Oliver Dehning, szef Eco-Competence Group Security, dostrzega słabości w obsłudze danych dostępowych oraz aplikacji, aktualizacji i połączeń. Na przykład złodzieje mogą użyć „automatycznego połączenia alarmowego”, aby dowiedzieć się, gdzie iw jakim stanie znajduje się pojazd podłączony do sieci, ostrzega przedstawiciel Eco.

Według Dehninga wszystkie obszary, które można kontrolować drogą radiową, takie jak zamki w drzwiach i immobilizer, stanowią cel dla przestępców.

„Pojazdy połączone z siecią mogą otworzyć drzwi dla tych samych cybernapędów, które od dawna znane są z komputerów PC i smartfonów" – mówi Dehning. „Istotne dla bezpieczeństwa elementy pojazdu, takie jak sterowanie silnikiem, hamulce, ABS i poduszki powietrzne, powinny pozostać w dużej mierze oddzielone od systemów informatycznych, takich jak jako nawigacja, telefon i połączenie ze smartfonem - aby żadna aplikacja na smartfona nie mogła np. wyłączyć silnika.”

Dehning chce również zapewnić, że informacje z pojazdów podłączonych do sieci mogą być przesyłane tylko za wyraźną zgodą użytkownika.

Według firmy Gartner do 2020 roku na drogach na całym świecie pojawi się około 250 milionów połączonych pojazdów. To ogromne pole działania przestępczości zorganizowanej.