Korzyści płynące z analizy danych w banku – StatSoft Polska

By Weronika Skotnicka

ERP, CRM, ECM, MRP, Business Intelligence, MRP

Badanie Teradata i Forbes Insights podsumowuje korzyści biznesowe wynikające z praktycznego zastosowania big data i wskazuje na potencjalne trudności w osiąganiu oczekiwanych efektów.

Przedsiębiorstwa korzystające z technologii big data faktycznie osiągają oczekiwane efekty powiedział Chris Twogood, wiceprezes ds. marketingu produktów i usług w firmie Teradata. Firmy nie realizują inwestycji w analitykę big data bez powodu; większość przedsiębiorstw dostrzega szereg istotnych korzyści będących wynikiem takich inwestycji. Jeden na pięciu (21 proc.) uczestników badania zgadza się ze stwierdzeniem, że analityka big data jest głównym i najważniejszym sposobem zdobywania przewagi konkurencyjnej, a kolejne 38 proc. uznaje analitykę big data za jeden z pięciu głównych czynników wpływających na pozycję konkurencyjną. Chris Twogood dodaje, że wdrożenie analityki big data w oparciu o środowisko analityczne wykorzystujące hurtownię danych – wraz z technologiami open source – zapewnia integrację pomiędzy wieloma różnymi systemami, co dodatkowo wpływa na poniesienie przewagi konkurencyjnej.

Wyniki badania pokazują, że potencjalna wartość big data jest oceniana inaczej w zależności od branży; przedstawiciele kierownictwa firm działających w sektorze handlu detalicznego oceniają potencjalne efekty wykorzystania big data najwyżej, wskazując, że w ich działalności analizy big data mają kluczowe znaczenie dla budowania przewagi nad konkurentami.

Badanie wykazało, że big data kształtuje przyszłość i stanowi źródło innowacji w trzech kluczowych obszarach: budowaniu nowych modeli biznesowych (54 proc.); odkrywaniu i tworzeniu nowych ofert produktowych (52 proc.); oraz osiąganiu dodatkowych przychodów na udostępnianiu danych zewnętrznym firmom (40 proc.).

Wsparcie Kadry Zarządzającej – Źródłem Sukcesu Big Data

W wiodących organizacjach – tych, w których znaczenie big data oraz analityki jest oceniane najwyżej – panuje przekonanie, że kluczowe znaczenie dla powodzenia inwestycji w tym obszarze ma wsparcie najwyższej kadry zarządzającej. W szczególności:

W organizacjach, w których big data jest postrzegane jako najważniejszy sposób budowania przewagi konkurencyjnej, ponad połowa powiązanych inicjatyw jest realizowana pod bezpośrednim nadzorem dyrektorów generalnych.

W organizacjach, które uznają big data za jedną z pięciu najistotniejszych kwestii biznesowych, sponsorem inicjatyw w tym obszarze jest najczęściej przedstawiciel kadry zarządzającej wysokiego szczebla.

Firma Teradata opublikowała raport podsumowujący globalne praktyki w zakresie wykorzystania analityki big data w sześciu sektorach gospodarki. Publikacja jest oparta na badaniu ankietowym przeprowadzonym na grupie 316 przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej oraz osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji inwestycyjnych w obszarze IT. Badanie przeprowadzone na potrzeby raportu sponsorowanego przez firmę Teradata we współpracy z firmą McKinsey opiera się na kwestionariuszu opracowanym przez firmę Forbes Insights. Raport dowodzi znacznego wpływu inicjatyw w obszarze big data na kulturę organizacji oraz praktyki operacyjne. Wskazuje także na główne wyzwania i potwierdza wartość biznesową inwestycji w rozwiązania z zakresu przetwarzania big data.Co istotne, większość respondentów deklaruje nie tylko realizację znacznych inwestycji w analitykę big data, ale także istotny zwrot z takich inwestycji. Około 90 proc. uczestników badania deklaruje średnie lub wysokie nakłady inwestycyjne we wszystkich, uwzględnionych w raporcie, obszarach inwestycji, a jedna trzecia badanych określa poczynione inwestycje jako “bardzo istotne”. Ponadto, niemal dwóch na trzech respondentów twierdzi, że inicjatywy w zakresie analityki i big data mają istotny, mierzalny wpływ na obroty.

Z badania wynika również, że nadal istnieje wiele przeszkód utrudniających wykorzystanie potencjału big data oraz analityki – dotyczą one w szczególności kultury organizacyjnej, ale też strategii oraz działalności operacyjnej. Ponad połowa respondentów zauważa, że najważniejszą barierę stanowi wdrożenie kultury działania w oparciu o dane, sugerując, że podejście takie nie jest dziś powszechne. Za znaczące wyzwania dotyczące kultury organizacyjnej respondenci uznali również wynagradzanie za właściwe wykorzystanie danych oraz wspieranie kreatywności i eksperymentów w zakresie użycia danych.

Pomimo wynikających z raportu postępów w wykorzystaniu zasobów big data, ciągle istnieją obszary do usprawnienia. Wyzwania dotyczące kultury organizacyjnej mogą stanowić przeszkodę dla wszystkich inicjatyw w obszarze big data,” powiedział Matt Ariker, dyrektor ds. operacyjnych działu Consumer Marketing w firmie McKinsey. Dobra wiadomość jest taka, że istnieje także zjawisko odwrotne: promowanie zmian kulturowych zachęcających do prowadzenia eksperymentów na danych może pomóc zwiększyć tempo realizacji oraz znaczenie inicjatyw w zakresie danych i analiz.

Firmy, które z inicjatyw big data osiągają największe korzyści sięgają po dane dalece wykraczające poza zbiory danych transakcyjnych – eksplorują wiele zróżnicowanych typów danych. Wśród takich zbiorów danych respondenci najczęściej wskazywali na dane dotyczące lokalizacji (wykorzystywane do określenia fizycznej lokalizacji urządzeń elektronicznych) – gromadzone przez ponad połowę firm reprezentowanych przez uczestników badania, a także dane tekstowe (nieustrukturyzowane dane, takie jak: wiadomości poczty elektronicznej, prezentacje, dokumenty Word oraz wiadomości przesyłane za pośrednictwem komunikatorów internetowych). Poza eksploracją tego rodzaju nowych typów danych, wiodące firmy w przemyślany i selektywny sposób łączą zbiory danych uporządkowanych i nieustrukturyzowanych przy użyciu ekosystemu narzędzi analitycznych, co umożliwia wyciąganie nowych wniosków napędzających innowacje.Źródło: Teradata

Big Data – nowe korzyści, potencjalne zagrożenia

Ilość danych, jakie generujemy na swój temat, korzystając z różnych urządzeń i aplikacji, jest coraz większa, a przedsiębiorcy coraz częściej wykorzystują potencjał, jaki daje technologia Big Data, pozwalająca na ich skuteczne analizowanie i wykorzystywanie. Analityka danych to jednak nie tylko ogromne możliwości, ale również wiele zagrożeń prywatności oraz potencjalnej dyskryminacji konsumentów.

Używając wszystkich mobilnych udogodnień zostawiamy w Internecie ogromne ilości informacji na swój temat, a historie kliknięć czy lokalizacjicoraz chętniej są wykorzystywaneprzez przedsiębiorców do działań marketingowych. Tego rodzaju dane pochodzą z różnych źródeł, m.in. z kart lojalnościowych, newsletterów, ruchów na stronie czy z dedykowanych aplikacji, a ich umiejętna analiza daje olbrzymie możliwości. Technologia Big Data prowokuje jednak również wiele pytań, dotyczącychzagrożenia naruszania prywatności jednostkiczy jej potencjalnej dyskryminacji. Przedsiębiorcy sięgający po tego typu narzędzia i analizy,powinni mieć świadomość ram prawnych, którezminimalizują możliwość wykluczeń społecznych, a także zapewnią odpowiednią ochronę danych osobowych oraz prawo do prywatności konsumentów.

POLECAMY

Stosowanie popularnych plikówcookies umożliwia m.in. personalizowanie treści pojawiających się na stronach internetowych m. in. poprzez dopasowywania reklam, komunikatów lub też zapamiętywanie preferencji. Jednak ich stosowanie podlega regulacji ustawowej, której przedsiębiorcy oraz właściciele i administratorzy stron powinni przestrzegać.Jak twierdzi Paweł Michalak z kancelarii MKZ Partnerzy „zgodnie z art. 173 ustawy Prawo telekomunikacyjne, przechowywanie informacji lub uzyskiwanie dostępu do informacji już przechowywanej w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego jest dozwolone, m. in. pod warunkiem, że jest on uprzednio bezpośrednio poinformowany w sposób jednoznaczny i zrozumiały o celu przechowywania oraz uzyskiwania dostępu do tej informacji, a także o możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi”.

Należy również pamiętać, że usługodawca jest zobowiązany zapewnić usługobiorcy stały dostęp do aktualnej informacji o funkcji i celuoprogramowania, z którego ten korzysta lub danych niebędących składnikiem treści usługi, wprowadzanych przez usługodawców do systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.

Abonent lub użytkownik końcowy powinien mieć również wpływ na warunki przetwarzania danych za pomocą, nie tylko ustawień przeglądarki, lecz także konfiguracji samej usługi. Użytkownik końcowy musi wyrazić zgodę na gromadzenia danych za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub odpowiednio skonfigurować usługę. Należy również pamiętać, że zgoda ta nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia innej treści lecz musi mieć wyraźny charakter.

Zagrożenie dyskryminacją

Coraz więcej firm zbiera dane „na zapas”, dzięki czemu mogą lepiej przewidywać wybory zakupowe na podstawie analizowanych danych. Celem jest zdobycie większej wiedzy o klientach, abytrafniej targetować usługi i produkty oraz przewidywać nadchodzące trendy. Tego rodzaju analizy, często przez ilość przetwarzanych danych oraz jej automatyzację,narażają wielu konsumentów na dyskryminację na tle rasowym lub etnicznym, jak również ze względu na poglądy polityczne, wyznanie lub przekonania czy nawet stan zdrowia. Niezbędne staje się więc przeprowadzenie wcześniejszych symulacji systemówanalizy danych, które pozwolą na wyeliminowanie ewentualnego zagrożenia dyskryminacją czy wykluczeniem.

Sprzedaż baz danych

Coraz częstszym zjawiskiem jest również gromadzenie danych klientów w celu ich udostępniania lub sprzedaży innym podmiotom. W przypadk...

Korzyści płynące z analizy danych w banku – StatSoft Polska

W dniach 22 marca oraz 5 kwietnia 2007 r. W Warszawie odbyło się zorganizowane przez firmę StatSoft Polska seminarium poświęcone zagadnieniom analizy danych i data mining w bankach i instytucjach finansowych pt. „Jak uniknąć ryzyka i wykorzystać szansę? Korzyści płynące z analizy danych w banku”.

Podczas spotkania przedstawione zostały praktyczne aspekty analizy danych w różnych obszarach działalności banków: od marketingu i CRM analitycznego, przez zarządzanie ryzykiem po prognozowanie.

Zaprezentowane zostały także przykłady rzeczywistych zastosowań oraz korzyści jakie dzięki nim osiągnięto.

Swoją praktyczną wiedzę oraz doświadczenie prezentowali konsultanci StatSoft oraz specjaliści stosujący na co dzień metody analizy danych i data mining w czołowych polskich instytucjach finansowych.

Zainteresowanie spotkaniem było bardzo duże. Wzięło w nim udział ponad dwieście osób z banków, instytucji finansowych oraz towarzystw ubezpieczeniowych. Ze względu na szybkie wyczerpanie limitu miejsc seminarium zostało powtórzone w dodatkowym terminie (5 kwietnia).

Wszystkich zainteresowanych tematyką seminarium zachęcamy do zapoznania się z prezentacjami.